Comuna
Ribita face parte din Tara Zarandului sau Tara Motilor
Criseni, cum mai este cunoscuta aceasta zona, care
se intinde de la izvoarele Crisului Alb si pina departe
catre Gurahont si Halmagiu. Frumusetea si varietatea
cadrului natural din satele comunei Ribita, bogatia
si originalitatea creatiei oamenilor sub toate aspectele
de la istorie, arhitectura si pina la folclor, arta
populara, credinte, datini si obiceiuri, se constituie
intr-o oferta deosebit de atractiva pentru orice turist
care iubeste natura si oamenii.
FORME DE TURISM :
•
Turismul
de circulatie, cu cele doua forme de practicare, turismul
itinerant si tranzitul turistic.
•
Turismul de recreere si odihna practicat la sfirsit
de saptamina.
•
Turismul
sportiv, cu variantele sale de turism montan si turismul
de vinatoare si pescuit sportiv.
•
Turismul bioecologic si cultural.
Activitatea turistica reprezinta si poate deveni si
mai pregnant una din sursele importante de dezvoltare
economica a comunei Ribita, cu conditia rezolvarii
urmatorelor probleme :
- marcarea traseelor turistice din zona si amenajarea
lor cu puncte de informare
- baze de cazare si alimentatie publica si dezvoltarea
serviciilor
- modernizarea si dotarea pensiunilor
- reorganizarea retelei comerciale
- masuri de conservare si protejare a mediului
- editarea unor materiale publicitare care sa prezinte
potentialul turistic al comunei si al zonei.
•
A
fost pus in functiune Centrul Local de Informare Turisca
in satul Crisan
sus
OBIECTIVE DE INTERES TURISTIC:
•
Troita ridicata in memoria rasculatilor de la 1784
Troita
este amplasata la intrarea în satul Ribita
si a fost realizata în anul 1934, la Zlatna,
fiind una dintre cele 12 troite amplasate în
locurile reprezentative pentru evenimentele Rascoalei
de la 1784.
Rascoala taranilor români condusi de Horea,
Closca si Crisan a constituit cel mai important
eveniment din istoria Transilvaniei.
Momentele principale ale rascoalei, care au marcat
izbucnirea, desfasurarea si înfrângerea
rascoalei s-au desfasurat în Zarand, la Brad,
Mesteacan, Curechiu, Criscior, Ribita si Mihaileni.
În anul 1934, la împlinirea a 150 de
ani de la rascoala, profesorii Liceului „Avram
Iancu” au obtinut aprobarea prefecturii judetului
Hunedoara pentru ridicarea a 10 troite din piatra,
pe locul unde au avut loc cele mai importante actiuni
ale rasculatilor. Troitele au fost realizate în
cadrul scolii de pietrari din Zlatna. Întrucât
la asaltul asupra curtilor nemesesti din Ribit au
cazut morti primii 7 tarani, aici s-a stabilit ridicarea
uneia dintre troite care sa aminteasca de jertfa
lor. Troita a fost amplasata la bifurcarea soselei
Ribita si Crisan.
Pe Troita a fost sapat urmatorul text: „Revoltati
peste masura de suferintele îndurate, rasculatii,
la 28 octombrie [3 noiembrie] 1784 sub conducerea
lui Marcu Gheorghe Crisan au facut praf si cenuse
curtile nemesesti din Ribita. Aici s-a prabusit
puterea familiei Ribiczei, stapânitorii Zarandului,
urmasii maghiarizati ai voievodului Ladislau, ctitorul
Manastirii ortodoxe de la a[nul] 1412 [1417] din
Ribita”.
•
Biserica
"Sfantul Nicolae" din Ribita
Pretios
izvor documentar si artistic pentru istoria Transilvaniei,
Biserica “Sf. Nicolae “ din Ribita este
construita din piatra bruta si dateaza de la sfirsitul
sec.XIV.
Planimetric
este un edificiu de forma rectangulara ,avind unele
detalii arhitectonice de factura gotica.Transformarile
suferite de monument in a doua jumatate a sec. XIX
au dus la distrugera unei parti din pictura murala
si acoperirea unei alte parti. In urma sondajelor
facute de specialisti s- a constatat ca, exceptind
boltile, pictura murala este prezenta sub zugraveala
pe toata suprafata peretilor. In anul 1994, o buna
parte a acestei picturi a fost readusa la lumina
de catre regretatul specialist Dan Caceu, fiind
posibila reconstituirea programului iconografic,
ansamblul mural fiind o incontestabila marturie
de arta bizantina.
Pe
peretele sudic al naosului se conserva tabloul votiv
cu ctitorii, avind pastrata partial pisania, citita,
tradusa si publicata de istoricul Silviu Dragomir,
ce dateaza valorosul ansamblu mural in anul 1417,
fiind in acelasi timp o pagina de cronica romaneasca
din Transilvania sec. XV: « Cu vrerea Tatalui
si cu ajutorul Fiului si savirsirea (Sf. Duh)…
jupanu Vladislav si cu jupanita lui Sora…
imparatului ceresc s-a zugravit manastirea Sfintului
Nicolae (pentru pomenirea ?) lui si a neamului sau
pina in veci, in ziua strasnicei judecati a lui
Hristos… Popa Dragosin in anul 6925(=1417),
in luna lui iulie 15 s-a ispravit si s-a zugravit
cu mina… ».
Pictura
murala de pe peretii interiori ai bisericii din
Ribita se inscrie intre cele mai valoroase realizari
artistice ale perioadei din intreg spatiul romanesc.
Ansamblul de pictura murala din aceasta biserica
il datoram unui pictor ce apartine mediului artistic
romanesc transilvan, fiind unul din exponentii sai
cei mai de seama. Fresca bisericii ribitene este
dovada cea mai clara ca mediul artistic romanesc
din Transilvania era puternic ancorat stilistic
si iconografic de lumea bizantina, in provincia
intracarpatica pastrindu- se nealterata credinta
ortodoxa.
•
Manastirea
"Crisan"
Intemeierea
manastirii de la Vaca(satul Crisan) trebuie pusa
in legatura cu ofensiva Reformei, in special a calvinismului
asupra bisericii ortodoxe romanesti. Acceptarea
Reformei religioase de catre familiile nobiliare
de origine romaneasca de la Ribita, Nemes Ribiczei
si Bradi, a determinat credinciosii ortodocsi din
satele Ribita si Vaca, ramasi fara biserica, sa-si
construiasca propriul asezamint religios. Inceputul
vietii monahale in Zarand poate fi legat de existenta
pe linga biserica din Ribita a unui centru calugaresc
inca din veacul al XV-lea, fapt dovedit de continutul
pisaniei bisericii din Ribita, unde este pomenita
si o manastire. Manastirea de la Vaca a fost construita
la sfirsitul sec.XVI si inceputul celui urmator
prin eforturile localnicilor, dar si prin sprijinul
material primit din partea unor domni ai Tarii Romanesti,
intre care Mihai Viteazul, ctitor a numeroase biserici
si manastiri in Transilvania, cit si prin grija
manastirii mame Prislop, din Tara Hategului.
Manastirea de la Vaca are o istorie de aproape doua
veacuri (sec. XVII si pina la sfirsitul sec. XVIII),
argumente ale dainuirii ei in aceasta perioada fiind
insemnarile manuscrise de pe diferite carti religioase
romanesti care au apartinut asezamintului monahal
si de cercetarile arheologice efectuate aici.
Framintarile religioase de la mijlocul sec. XVIII
au afectat si viata si starea manastirii. Desi reparata
in anul 1759 din ordinul episcopului Petru Pavel
Aron si grija egumenului Varlaam de la Prislop,
manastirea nu va mai supravietui mult timp. Ultima
mentiune din 1772 o aminteste doar ca obiect de
patrimoniu imobiliar.
Ruinele vechii manastiri au fost dezvelite in urma
sapaturilor arheologice desfasurate la inceputul
anilor 1990 si care, dupa un deceniu, au fost conservate,
oferind turistilor un important reper al vietii
monahale din zona. Din anul 1992 a inceput constuctia
noii manastiri, reluind dupa o intrerupere de paste
doua secole, viata monahala a stravechii manastiri.
In scurt timp a fost ridicata bierica de zid cu
hramul «Nasterea Maicii Domnului», altarul
de vara cu hramul «Izvorul Tamaduirii»,
ansamblul de chilii pentru personal, alte anexe
gospodaresti.
•
Biserica
"Cuvioasa Parchiva" din Ribicioara
Biserica
de lemn cu hramul « Cuvioasa Parashiva »
din Ribicioara dateaza din sec.XVIII, remarcindu-se
prin monumentalitate si prin pictura interioara.
Biserica Ortodoxa din Ribicioara, monument istoric,
a fost renovata in anul 2007. A fost acoperita cu
sindrila turla bisericii si restul acoperisului,
iar in prezent se lucreaza la restaurarea picturii
ce dateaza de la inceputul secolului XIX. Lucrarile
de aici sunt in valoare de 4,5 miliarde, si vor
fi finalizate in primavara lui 2009.
•
Biserica
"Adormirea Maicii Domnului" din Dumbrava
de Jos
Biserica a fost construita la mijlocul sec. XIX, din
lemn. Biserica afost tencuita in interior, fara sa
fie pictata. In casa parohiala din apropierea bisericii,
a fost amenajat un mic muzeu care adaposteste icoane
vechi, obiecte bisericesti si carte veche bisericeasca.
•
Biserica
"Sfantul Nicolae" din Dumbrava de Sus
Biserica
de lemn cu hramul «Sf. Nicolae» din satul
Dumbrava de Sus se afla pe dealul ce inchide Valea
Juncului, dominind intreaga asezare, fiind construita
in anul 1848.
De atunci dateaza si timpla din care s-au pastrat
usile imparatesti cu chipurile Evanghelistilor si
registrul imparatesc. La interior biserica a fost
tencuita, fara a fi pictata.
Biserica Ortodaxa din Dumbrava de Sus, monument istoric,
a renovata recent.
•
Casa
memoriala "Crisan"
In acest sat, care odinioara se numea Vaca, s-a nascut
Crisan, cel care impreuna cu Horea si Closca sunt
cunoscuti in istorie drept conducatori ai Rascoalei
taranilor romani din Transilvania, din anul 1784.
Crisan s-a nascut in anul 1732 in casa care a dainuit
pina in anul 1935. Pe baza unor fotogrfii si a traditiei,
in anul 1979 casa in care s-a nascut Crisan a fost
reconstruita, devenind casa memoriala.
Respectind arhitectura specifica a inceputului de
secol XVIII, cladirea are fundatia din piatra, unde
este si pivnita, iar cele doua camere si camara sunt
din birne de lemn, casa fiind acoperita cu paie. Tirnatul
cu stilpi cu arcade si acopersul cu paie ii dau acestei
case un farmec deosebit. Intr-o prima camera sunt
prezentate succint citeva date si documente privitoare
la istoria locala, contextul economico-social din
Transilvania in preajma Rascoalei si principalele
evenimente legate de aceasta. Este subliniata contributia
lui Crisan la aceasta mare ridicare a romanilor transilvaneni
pentru drepturi sociale si nationale si tragicul sfirsit
al celor trei conducatori: Horea, Closca si Crisan.
A doua camera este o incercare de reconstituire a
unui interior de casa de sec.XVIII, iar in camara
sunt expuse obiecte si unelte specifice epocii si
locului.
In fata Casei memoriale se gaseste bustul lui Crisan,
opera a sculptorului Marcel Olinescu, lucrarea fiind
realizata in anul 1929.
PROGRAM
DE VIZITARE AL CASEI MEMORIALE CRISAN
De luni pana vineri intre orele: 9-19
Sambata si duminica intre orele: 10-17
Ghid supraveghetor: RUS Dorina
Telefon: 0761620783
Tarife
de vizitare:
2 lei - elevi si studenti
4 lei - adulti
3 lei - pensionari
Pentru
alte informatii sunati la Primaria comunei Ribita
telefon: 0254683791
•
Casa
memoriala "Vlaicu Barna" din satul Crisan
Scriitorul Vlaicu Birna s-a nascut la 4 decembrie
1913 in satul Crisan, a urmat cursurile Liceului “Avram
Iancu”din Brad si Facultatea de Litere din Bucuresti.
Debuteaza editorial cu volumul de poezie “Cabane
albe” in anul 1936. Poet, publicist, prozator,membru
al Uniunii Scriitorilor din Romania,Vlaicu Birna a
publicat mai multe volume, a infiintat si a condus
reviste. Paralel cu activitatea publicistica, scrie
si publica mai multe volume de poezii inspirate din
traditia si locurile natale: ”Turnuri”(1945),
“Minerii din satul Crisan”(1949), “Tulnice
in munti”(1950), “Cerbul rosu”(1956)
- acest ultim volum fiind un vast poem inchipuind
o monografie poetico - istorica a satului natal. Scrie
si proza istorica: «Romanul Caterinei Varga»
(1960) si «Cind era Horea imparat» (1962).
Dupa mai multe volume de poezie si proza, in anul
1988, publica volumul «Intre Capsa si Corso»,
cuprinzind amintiri despre tot ceea ce a cunoscut
el din lumea scriitorilor de prin anii 1930 incoace.
A murit la 11 martie 1999, fiind inmormintat, dupa
propria-i dorinta, la 14 martie in cimitirul bisericii
ortodoxe din satul sau natal, Crisan.
Casa in care s-a nascut a fost amenajata casa memoriala,
unde este prezentata viata si activitatea scriitorului
Vlaicu Birna. Aceasta casa are o vechime de peste
un secol, detasindu-se fata de casele taranesti din
jur, dovada ca parintii lui Vlaicu Birna aveau o situatie
economica si sociala peste media din sat.
•
Cheile
Ribicioarei
Cheile
Ribicioarei sunt localizate in cursul median al vaii
cu acelasi nume, amonte de satul Ribicioara ,ajungind
la o lungime de aproape 2 km si desfasuridu-se in
plan sub forma unui ’’S’ ’inversat.
Turistii pot admira abrupturi desfasurate in intreaga
lor splendoare, cornisele zimtate si piscurile ascutite,
ravenele in roca sau grohotisurile mobile. Un peisaj
dantesc, auster, dar tocmai de aici izvoraste frumusetea
sa, pentru ca obliga privirea sa urce si sa coboare
intr-un vals al extremelor, pentru ca obliga gindul
si priceperea la incercare, deoarece nu-i usor sa
strabati asemenea canioane unde bulboanele alcatuiesc
adevarate salbe fluide, iar cascadele si repezisurile
radiaza cu nonsalanta ecourile tumultului unor ape
albe.
Un mic afluent din versantul drept al cheilor, piriul
Topltei – spre exemplu - pentru a ajunge sa-si
imbratiseze colectorul, se prabuseste peste citeva
cascade de un farmec aparte, dupa ce si-a indeplinit,
binenteles, datoria fata de lumea subterana, largindu-i
spatiile si decorindu-i interioarele, adica generind
Pestera Toplitei (27m) sau Pestera de la Izvorul Toplitei
(19m), mici prelungiri, accesibile, spre lumea de
dincolo de sifonul terminal ce obtureaza accesul spre
alte posibile si mirifice altare. Alte pesteri din
Cheile Ribicioarei, desi de dimensiuni liliputane,
vin sa completeze, sa divesifice atractiile unui inedit
obiectiv de cel mai mare interes turistic.
Cheile
sunt declarate areal protejat de categoria a-IV-a.
In Pestera Cizmei care are o lungime de 69 m si o
diferenta de nivel de 41 m au fost descoperite materiale
arheologice care apartin perioadei paleolitice , precum
si alte piese si desene rupestre din epoca medievala.
•
Virfurile Strimba si Plotunul
(1154 m) - se gasesc in partea de N a satului Dumbrava
de Sus. Cele doua virfuri de stinca stau ca niste
pinteni intre dealurile rotunde si golase din jur.
De pe platoul neted din crestetul muntelui, plin de
flori si ierburi, platou marginit de paduri, se deschide
pina in departari o splendida panorama a Muntilor
Apuseni. In peretele sudic al Vf.Strimba, cam la jumatatea
latimii sale, se afla o pestera adinca, numita de
localnici ’’Huda Strimbei’’.
•
Ruinele Manastirii Vaca, bustul lui
Crisan de la Casa Memoriala "Crisan"
•
Satul
Dumbrava de Sus – sat specializat in
confectionarea fluierelor
•
Gospodarii
cu arhitecura traditionala
•
Biserica
"Sf. Nicolae" din Dumbrava de Sus
•
Satul
Ribita – Troita ridicata in memoria
taranilor rasculati in anul 1784. In jurul troitei
a fost amenajat un parc.
•
Casa
muzeu "LADA DE ZESTRE" din Ribita
Pentru
a recupera ceva din trecutul satului zarandean, Primaria
Ribita a cumparat o gospodarie traditionala pe care
a transformat-o in punctul muzeistic “Lada de
zestre”. Gospodaria respectiva a fost construita
in anul 1929, dupa cum reiese din inscriptia de pe
grinda casei. Ea este compusa din sura cu doua grajduri
pentru animale, cocina pentru porci, bucatarie si
camara, sopru pentru pastrarea carului, a grapei si
a altor unelte agricole, cotete pentru pasari si casa
propriu-zisa, cu prispa pe doua laturi. Casa are doua
camere mari si pivnita.
Toate acestea sunt asezate intr-o curte mare, pe un
teren usor in panta, presarat cu pomifructiferi. La
intrarea in curte calatorul este intampinat de fantana
cu butura din lemn si valau cioplit in piatra. De
asemenea, o troita de la inceputul secolului XX, pe
care apare trecut si Francisc Ribiczey, unul din urmasii
familiei nobiliare de la Ribita, vegheaza la poarta.
Desi mai este mult de lucru la aceasta gospodarie-muzeu,
ea isi poate primi vizitatorii, pe toti aceia care
sunt interesati de spiritualitatea, de ingeniozitatea
si harnicia taranului roman. Toate aceste calitati
enumerate se oglindesc in creatiile sale, de la instalatii
tehnice la obiecte de lucru, obiecte de imbracaminte,
mobilier, podoabe, instrumente muzicale, intr-un cuvant,
tot ceea ce taranul a creat si a utilizat in viata
sa trudita de fiecare zi.
sus
ALTE OBIECTIVE TURISTICE
•
Cheile
"Uibarestilor"
Cheile Uibarestilor se afla pe teritoriul comunei
Bulzesti, dar accesul spre chei este mai facil prin
satul Uibaresti, sau peste deal din Cheile Ribicioarei.
Lungimea sectorului de ingustare depaseste 2 km, avind
o desfasurare relativ rectilinie si o orientare nord-sud.
Obiectivul de virf al Cheilor Uibarestilor ramine
Podul natural de la Grohot, localizat in treimea superioara
a acestora. Uriasa arcada de calcare are o lungime
de 45 m, reprezentind doar un segment din pestera
de odinioara. Daca in partea din amonte tunelul subteran
este mai larg, apele ocupind intreaga albie doar la
viituri, in cea din aval largimea galeriei nu depaseste
5 m, fiind inundata in totalitate.
Desi
turistii sositi in zona vor cauta inainte de orice,
sa admire podul natural, nici spectulozitatea sectorului
de chei din amonte si aval de pod nu le poate ramine
indiferenta, mai ales ca toate cheile rezultate prin
captarea endocarstica isi dispun peretii pe verticala
mai pregnant ca toate celelalte. Abrupturile, crestele,
tancurile stincoase sunt si aici dominante in peisaj.
Inaltimea peretilor depaseste 200 m, iar ingustarea
profilului transversal este atit de pronuntata incit
intreaga bolta cereasca se rezuma, privind-o de jos,
la o serpuitoare fisie albastra. In versantii cheilor
sunt prezente nise, abriuri, pesteri.
Asa
sunt cele doua cavitati din versantii cheilor, Pestera
de Jos de Podul Natural (21 m) si Pestera din Calea
Cicerii (120 m), precum si pesterile de pe platoul
desfasurat de o parte si de alta a cheilor: Pestera
din Piatra Soimului (65 m) si Pestera Ponor (301 m).
Aceasta din urma are o desfasurare ce-i asigura suprematia
in context local, fiind situata pe versantul drept,
in partea finala a unei vai oarbe. Galeriile etajului
superior, cu o dispozitie spatiala labirintica, sunt
frumos concretionate (stalactite, coloane, draperii,
scurgeri parietale etc.).
•
Podul
natural de la Grohot
Masivul
Grohot se gaseste la poalele Muntelui Gaina. Privita
sub aspect geologic, regiunea este formata din roci
cu predominanta calcaroase (jurasice) care realizeaza
aici cea mai inalta treapta in sectorul virfului Grohot
(738 m). Aceste roci, usor solubile dau totodata un
relief foarte spectaculos – Podul de la Grohot.
Acesta este foarte interesant prin particularitatile
sale morfologice, prin frumusetea peisagistica, prin
dezvoltarea fenomenelor carstice - subterane si de
suprafata – si prin flora si vegetatia calcofila
favorizata atit de natura petrografica a solului,
cit si de conditiile micro-climatice. Podul de la
Grohot poate fi apreciat, prin grandoarea sa, ca unul
din cele mai spectaculoase fenomene carstice din Muntii
Apuseni.
Pantele Masivului Grohot, dupa cum si numele lui arata,
sunt acoperite in special cu o vegetatie de grohotis.
Versantul sudic este populat mai ales cu plante ierboase
xerofile, iar locurile mai dosite sunt preferate de
cenoze. Mare parte din pilcurile fitocenozelor sunt
intercalate de tufarise de liliac cu mojdrean.
•
Targul
de fete de pe muntele Gaina
Situat la 1486 m, Muntele Gaina, de forma conica prelungita,
cu un intins platou lipsit de padure, este renumit
pentru ’’ Tirgul de fete’’,
care de mai multe secole se tine in cea mai apropiata
duminica de «Sf. Ilie» (20iulie). Originile
acestui tirg pe inaltimi, cu trmiteri in mitologie
(cultul Soarelui) sunt foarte vechi, antrenind in
timp si relatii intre mai multe zone cu o structura
economica complementara, din Campia Aradului pina
in Mocanimea Muntilor Trascau, din Cimpia Transilvaniei
pina la Muntii Metaliferi si cei ai Zarandului.
Pina
de curind, pe acest munte aveau loc stabil de tirg
aproximativ 80 de sate, unde aduceau spre vinzare
produse specifice: vase din lemn (donite, cupe plosti,
butoaie), fluiere, tulnice, greble, furci, spete pentru
tesut, diverse vase de lut, sumane, cojoace, chiar
si razboaie de tesut.
Pe
Muntele Gaina se urca de simbata, obiceiul locului
fiind ca duminica dimineata, rasaritul Soarelui sa
te gaseasca sus pe virf. Un alt obicei inradacinat
de-a lungul timpului, pastrat pina in actualitate
este acela ca duminica dimineata, fiecare participant
la tirg sa bea un paharel de tuica de cirese .
In
noaptea de simbata spre duminica, grupati pe sate
sau pe grupuri de sate, la lumina focurilor, la poalele
Muntelui Gaina, participantii isi petreceau pina in
zori. Cel mai cunoscut joc este ’’tarina’’,
cu nenumaratele sale variante. Adeseori, tinerii care
se cunosteau intre ei in timpul tirgului, ajungeau
chiar sa se casatoreasca.
Chiar
daca acum tirgul si-a pierdut o parte dintre simbolurile
de odinioara, traditia tirgului inca se pastreaza,
dovada fiind zecile de mii de partcipanti din tara
si din strainatate, care in fiecare an urca pe acest
adevarat ’’munte sacru’’ al
motilor.
sus
|